Re: Neuropathie en spierverlies

Gesloten
Gebruikersavatar
Neeltje
Berichten: 73612
Lid geworden op: 13 mar 2009 17:48
Insuline: was Caninsulin
Woonplaats: -

Re: Neuropathie en spierverlies

Bericht door Neeltje »

Diabetische neuropathie
Neuropathie is een stoornis in de functie van het perifere zenuwgestel.
Een langdurige onstabiele of te hoge bloedsuiker is de voornaamste reden van diabetische neuropathie.
Hierdoor vermindert de doorbloeding van haarvaten en krijgen zenuwcellen minder voeding via de bloedsomloop,
er ontstaat veel meer schade door vrije radicalen en zenuwcellen worden vergiftigd.
Neuropathie kan een groot scala aan klachten veroorzaken, van vervelend of hinderlijk (tintelingen en doof gevoel)
tot ernstige chronisch pijn of zelfs amputatie.

Ondersteuning d.m.v. 3 mg methylcobalamine per dag kan een nuttige aanvulling zijn.
https://www.gezondheidaanhuis.nl/nl/pro ... promopages

Geef daarbij ook 200 µg foliumzuur in pilvorm per dag, dat bevordert de opname van methylcobalamine.
https://www.gezondheidaanhuis.nl/nl/pro ... -tabletten


Je mag de tabletjes verpulveren en door wat natvoer doen.

Diabetes bij katten veroorzaakt vaak zwakheid in de (achter)poten. Daarbij loopt de kat op z'n hielen.
Dit kan komen doordat er zenuwbeschadiging is ontstaan door de hoge bloedglucose.
Zenuwen, cellen in de ogen en nieren zijn bijzonder gevoelig voor schade omdat deze cellen geen
insuline nodig hebben om glucose uit het bloed op te nemen.
Als de bloedglucose hoog is bij slecht slecht ingestelde diabetische katten, nemen deze cellen
veel glucose op wat de interne schade veroorzaakt.
Door het bloedglucose niveau zo normaal mogelijk te houden en door grote schommelingen
in de bloedsuikerspiegel te vermijden kun je beschadiging van deze cellen voorkomen.

Problemen met de poten kunnen bij veel katten verbeteren als de bloedsuiker eenmaal onder controle is.
In deze gevallen kan de zwakheid van de poten veroorzaakt zijn door onbalans van de elektrolyten zoals
b.v. een laag kaliumgehalte wat veroorzaakt is door overmatig plassen.
Laat dus altijd het kaliumgehalte in het bloed testen.

Diabetes die niet goed onder controle is, veroorzaakt algeheel spierverlies, waardoor het ook mogelijk is dat je kat last krijgt van zwakheid in de poten.
Afbeelding
Katten hebben dan zwakke achterpoten en moeite met springen en lopen op de hielen. Ongeveer 10% van de katten met diabetes heeft hier last van.

In uitzonderlijke gevallen komt ook zwakheid van de voorpootjes voor.
Afbeelding Afbeelding
Met dank aan Tootsie van Marika voor het poseren. Duidelijke verbetering na een maand gebruik van 3 mg methylcobalamine per dag.


Methylcobalamine, een specifieke vorm van vitamine B12 kan hierbij extra ondersteuning bieden,
de aanbevolen dosis is 3 mg per dag.
Gebruik bij voorkeur die van het merk Lamberts, (zie de eerdere bestellinkjes) andere merken hebben vaak zoetstoffen
die niet handig zijn bij diabetes.

_______________________

Speciaal voor katten maar helaas niet in Nederland verkrijgbaar: >>Zobaline<<
Het is wel te bestellen.
_______________________

Spierverlies
Naast zwakke achterpoten door diabetische neuropathie, kan een kat door te weinig beweging ook spiermassa verliezen
waardoor hij of zij moeilijker gaat lopen.
Dit komt ook vooral tot uiting in de achterpoten.
Dus probeer hem/haar in beweging te krijgen en de achterpoten te stimuleren door b.v. aan de achterkant tegen
de achterpoten te kriebelen zodat hij/zij de poten intrekt.
Of probeer voor elkaar te krijgen dat hij/zij de achterpoten tegen je hand aandrukt.
Traplopen is ook een goede oefening.
Je kunt je kat optillen en alleen met de achterpoten neerzetten en hem/haar op deze manier mee laten lopen.
Gebruik je fantasie.
Gebruikersavatar
Marika
Berichten: 1271
Lid geworden op: 24 apr 2011 13:59
Insuline: was Lantus
Woonplaats: Den Bosch
Contacteer:

Re:

Bericht door Marika »

Geschreven op 22 mei 2011

Tootsie kreeg een paar maanden geleden steeds meer moeite met lopen, zwabberend met de achterpoten en steeds vaker dat zijn poten onder hem weggleden, ook op de hielen lopen begon hij vaker te doen en hij had doorgezakte voorpootjes/polsen.

In een maand tijd ging hij snel achteruit en kon nog maar 4 stappen lopen en dan moest hij al gaan zitten, en dan weer een paar passen en weer zitten. Ik ben Tootsie op 23 april 3 mg methyl-b12 per dag gaan geven, en inmiddels loopt hij sinds een week langere stukken. Hij liep gisteren de hele tuin door naar achteren en dat is zo'n 16 meter schat ik zonder te gaan zitten. Hij zwabbert nog steeds met de achterpoten en ook nog doorgezakte polsen maar hij heeft duidelijk meer kracht gekregen, vanmorgen rende hij spontaan heel hard de trap op, nou dat kon hij een paar weken geleden nog niet hoor.

Dus ik zie echt vooruitgang!

Zover ik weet is methycobalamine een lichaamseigen stof wat direct opgenomen wordt, i.t.t. Cyanocobalamine (de goedkopere B12) dat eerst omgezet moet worden in de lever tot methylcobalamine. Veel mensen (en dieren?) zijn hier niet of slecht toe in staat. Ik las ergens dat maar 1% van cyanocobalamine wordt omgezet in methyl. Vandaar dat de methyl-b12 veel effectiever is.

Ik zoek even in mijn linkenlijstje naar meer info dan zet ik dat hier ook neer.

Hier heeft men het over 3-5 mg methylcobalamine per dag.
http://www.felinediabetes.com/weak-back-rear-legs.htm

Je moet wel op de zoetstof letten, er mag geen xylitol inzitten dit zou giftig zijn voor katten en honden.
Ook fructose als zoetstof is niet geschikt voor katten met suikerziekte.
Mannitol, sorbitol e.d. zou wel ok zijn.

Zelf heb ik het hier gekocht, 60 tabletjes van 1 mg voor 15,79, zoetstof mannitol. Maar later zag ik dat er goedkopere adressen zijn, ga ik uitproberen voor de volgende keer. ;-)
https://www.gezondheidaanhuis.nl/nl/pro ... gtabletten

100 stuks van 1 mg voor 19 euro, zoetstoffen zijn sorbitol en acesulfame heb ik nagevraagd. Je hebt wel een creditcard nodig om te betalen.
http://www.supersmart.com/nl--Vitamines ... 1-mg--0459

Zobaline (en ook Xobaline) is er ook speciaal voor katten (niet in NL), werd al genoemd zag ik. De Zobaline bevat 3 mg methylcobalamine en 200 mcg foliumzuur. Bevat geen zoetstoffen.
Foliumzuur en methylcobalamine schijnen elkaar nodig te hebben voor het beste resultaat.
https://ilifelink.com/product/zobaline- ... 60-tablets
(mijn kat knaagt graag aan gras, daar zit ook foliumzuur in, weet niet of dat genoeg is maar ja..)

Nou dat was het wel denk ik. :smiling cat:
Gebruikersavatar
Marika
Berichten: 1271
Lid geworden op: 24 apr 2011 13:59
Insuline: was Lantus
Woonplaats: Den Bosch
Contacteer:

Re: Neuropathie en spierverlies

Bericht door Marika »

Geschreven op 3-12-2012

Gisteren keek ik naar wat oude videobeelden uit de periode van Tootsie's neuropathie in 2011. Ik heb daar nooit iets mee gedaan omdat ik dacht dat het slechte lopen niet duidelijk genoeg overkwam op de beelden. Nu ik het terugzie is het toch wel overduidelijk. Het viel me ook op dat hij de doorzakkende polsen al begin april had.

Mijn hart breekt als ik hem zo weer terugzie. Ik heb een video gemaakt waar je de vooruitgang kunt zien voor en na de behandeling met methylcobalamine.

>>>>http://youtu.be/XfSWO8a1PlQ<<<<
Gebruikersavatar
Marika
Berichten: 1271
Lid geworden op: 24 apr 2011 13:59
Insuline: was Lantus
Woonplaats: Den Bosch
Contacteer:

Re: Neuropathie en spierverlies

Bericht door Marika »

Geschreven op 9 februari 2015

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding
Ter vergelijking... van links naar rechts, 1 mg Supplemed, 3 mg Zobaline, 1 mg Lamberts.

Supplemed - moeilijk te verkruimelen tussen twee lepels, lost makkelijk op in water (zuigtablet). Met zoetstof.

Zobaline - makkelijk te verkruimelen, lost niet op in water. Zonder zoetstoffen en smaakstoffen.

Lamberts - makkelijk te verkruimelen, lost niet op in water. Zonder zoetstoffen en smaakstoffen. Werd door Tootsie zonder problemen gegeten door blikvoer gemengd.
Gebruikersavatar
Marika
Berichten: 1271
Lid geworden op: 24 apr 2011 13:59
Insuline: was Lantus
Woonplaats: Den Bosch
Contacteer:

Re: Neuropathie en spierverlies

Bericht door Marika »

Geschreven op 7 maart 2016
Er is ook methylcobalamine van Nutrivian, 3 mg tabletjes, 60 per potje. Kost 15 euro per potje gewoon in NL. :)

Tootsie krijgt deze tabletjes al een paar maanden trouwens, ik gebruikte hiervoor Lamberts.
Als je per se foliumzuur erbij wilt geven kun je ook nog 200 mcg erbij geven, van Lamberts heb je bijvoorbeeld tabletjes van 400 mcg die je dan door kunt breken, die zijn iets van 6 euro nogwat voor 100 tabletten.

Al moet ik zeggen dat tijdens de grote vooruitgang van de neuropathie bij Tootsie in de eerste maanden, hij alleen methylcobalamine kreeg, dus zonder foliumzuur.
Gebruikersavatar
Marika
Berichten: 1271
Lid geworden op: 24 apr 2011 13:59
Insuline: was Lantus
Woonplaats: Den Bosch
Contacteer:

Re: Neuropathie en spierverlies

Bericht door Marika »

Geschreven op 7 maart 2016

Dit is trouwens de grootte van de tabletjes.
Van links naar rechts: Zobaline 3 mg, Lamberts 1 mg, Nutrivian 3 mg.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Marika
Berichten: 1271
Lid geworden op: 24 apr 2011 13:59
Insuline: was Lantus
Woonplaats: Den Bosch
Contacteer:

Re: Neuropathie en spierverlies

Bericht door Marika »

Geschreven op 26 juni 2016

Tootsie heeft 4 maanden lang de 3 mg tabletjes van Nutrivian gekregen (en 200 µg foliumzuur). Het was moeilijk vast te stellen of het net zo goed werkte tegen neuropathie als Lamberts (en Zobaline) wat hij daarvoor kreeg, omdat Tootsie eigenlijk geen klachten meer had.

Toen hij nog Lamberts kreeg kon hij nog op de vitrine springen. Ik heb het toen hij overstapte op Nutrivian niet meer zo in de gaten gehouden maar toen ik hem vorige maand een paar keer mis zag springen richting bureau en ik hem eigenlijk al heel lang niet meer op de vitrine had gezien, begon ik me toch zorgen te maken. Ook leek hij weer meer te sloffen tijdens het lopen. Allemaal kleine dingen maar toch...

Werkte de Nutrivian wel net zo goed, zit er wel in wat ze beloven of is het gezien het prijsverschil toch van mindere kwaliteit?

Op 15 juni ben ik terug overgestapt op 3 tabletjes (3x 1 mg) Lamberts en 200 µg foliumzuur. In de eerste dagen merkte ik een gedragsverandering bij Tootsie. Hij was vriendelijker naar Bibi toe, ze lagen ineens weer tegen elkaar aan. Een week later sprong hij weer op de vitrine... en ik hoor hem inmiddels niet meer sloffen.

Ik heb toch verhalen gehoord dat er katten zijn die goede vooruitgang boeken op Nutrivian, maar aan Tootsie geef ik het niet meer. Voor hem lijkt het niet sterk genoeg te werken.
Gesloten