Syndroom van Cushing

Gesloten
Gebruikersavatar
Neeltje
Berichten: 73612
Lid geworden op: 13 mar 2009 17:48
Insuline: was Caninsulin
Woonplaats: -

Syndroom van Cushing

Bericht door Neeltje »

Het syndroom van Cushing is een verzameling van klinische tekens en symptomen die veroorzaakt worden door een te hoog cortisolgehalte in het bloed.Cortisol is een hormoon dat onder andere ontstekingsreacties remt en een stijging van de hoeveelheid glucose in het bloed veroorzaakt.Cortisol wordt in de bijnieren geproduceerd,maar kan ook door inname van medicijnen verhoogd in het bloed aanwezig zijn.
Gebruikersavatar
Corine
Berichten: 2475
Lid geworden op: 03 okt 2010 14:45
Insuline: Niets
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Re: Syndroom van Cushing

Bericht door Corine »

Op verzoek van Neeltje het verhaal van Sjimmie. Sjimmie was een htk die samen met zijn broertje Sjors als kitten bij mij kwam. Toen hij 6 jaar was werd hij steeds dikker, zijn vacht werd dof en schilferig. Maar wat vooral opviel was dat hij niets van zijn broer Sjors kon hebben,terwijl ze eerst maatjes waren. Ik vermoedde dat Sjimmie ziek was en bezocht vele dierenartsen die niet wisten wat hij mankeerde. Toen hij 12 jaar was, dacht ik dat hij slecht zag en bezocht de zoveelste dierenarts. Die constateerde dat hij nauwelijks nog wat zag en vermoedde de ziekte van Cushing door dit slechte zicht, zijn extreme overgewicht ( 14 kg ), zijn gedrag en slechte conditie van zijn vacht. Toen ik vroeg om een bloedonderzoek weigerde zij dit omdat de ziekte van Cushing zelden voorkomt bij katten........Dus naar de volgende dierenarts, die bloed afnam en dit opstuurde naar Utrecht. Na een week kreeg ik de uitslag : de ziekte van Cushing. Door zijn bijna blindheid, krijsen ( dementie ? ) en veranderend gedrag werd gedacht aan een tumor in de hypofyse. Omdat hij in dit stadium van de ziekte niet meer te helpen was, was het niet zo belangrijk om te weten of de tumor op in bijnieren zat of in de hypofyse en hebben we hem verdere belastende onderzoeken bespaard. Een half jaar later ( 2002 ) moest ik Sjimmie in laten slapen : het was geen katwaardig bestaan meer, hij is 14 jaar geworden. Sjimmie had geen suikerziekte.
Gebruikersavatar
Neeltje
Berichten: 73612
Lid geworden op: 13 mar 2009 17:48
Insuline: was Caninsulin
Woonplaats: -

Re: Syndroom van Cushing

Bericht door Neeltje »

De ziekte van Cushing is een ziekte waarbij teveel cortisol geproduceerd wordt.
Dit is een hormonale, prednisonachtige stof. Cortisol wordt geproduceerd in de bijnierschors.
De bijnieren zijn kleine orgaantjes die zich aan de bovenkant van de nieren bevinden.
De aanmaak wordt gestuurd door de hypofyse.
Treedt er een fout op in de aansturing van de aanmaak van cortisol, kan dit leiden tot overproductie,
waardoor de ziekte van Cushing ontstaat. Deze ziekte komt vaker voor bij honden dan bij katten.

Oorzaken.
Een tumor in de hypofyse, dit is het geval bij 80 % van de katten met de ziekte van Cushing.
Een tumor in de bijnierschors.
Langdurig gebruik van een hoge dosering prednison.

Symptomen :
- suikerziekte
- veel drinken en plassen
- toegenomen eetlust
- dikke buik / overgewicht
- sloomheid
- kortademigheid
- spierzwakte
- vacht- en huidproblemen
- blindheid

Vaststelling en behandeling.
De ziekte van Cushing kan worden vastgesteld door een urine– en bloedonderzoek in de universiteitskliniek in Utrecht.
Wanneer de ziekte wordt veroorzaakt door een tumor in de bijnieren, kunnen de bijnieren operatief verwijderd worden.
Soms zijn er al uitzaaiingen waardoor opereren zinloos is. Er bestaat een middel, een soort chemotherapie,
dat de gehele bijnieren vernietigt. Maar het lichaam heeft een bepaalde hoeveelheid cortisol nodig
en de bijnieren regelen ook de water-en zouthuishouding in het lichaam.
Wordt de ziekte veroorzaakt door een tumor in de hypofyse, is operatieve verwijdering een bespreekbare optie
met een hersenchirurg in de universiteitskliniek in Utrecht of Engeland.
Door medicatie moeten de verloren functies van de hypofyse worden aangevuld.
Uiteraard moet er goed overwogen worden of u uw kat een belastende, dure hersenoperatie wil laten ondergaan,
als de tumor al operabel is.

Afbeelding

Met dank aan Corine

bron: https://www.kattendomein.nl/medisch/50- ... an-cushing
Gesloten