Suikerwafel - video en kort overzicht

Gebruikersavatar
Fieah
Berichten: 1559
Lid geworden op: 30 jan 2019 09:39
Insuline: Lantus
Woonplaats: België
Contacteer:

Suikerwafel - video en kort overzicht

Bericht door Fieah »

Eigenlijk wilde ik pas posten als Wafel een jaar de diagnose had. Maar omdat november diabetes awareness maand is, wil ik toch nu al posten.
Ook omdat ik onlangs een filmpje heb gemaakt van Wafel zijn routine leek me dit wel leuk, nu het nog recent is.
Link naar het filmpje: https://www.instagram.com/p/B48IBDiJXfY ... _copy_link

Ik zal Wafel zijn verhaal even in vogelvlucht proberen te vertellen:

In januari 2019 heeft Wafel de diagnose gekregen. We wisten dat er iets niet oké was omdat hij veel was afgevallen maar wel nog veel at, en veel dronk en plaste. We waren erg bang dat het nierfalen zou zijn, omdat de symptomen wat op elkaar lijken. We hadden enkele maanden daarvoor afscheid moeten nemen van Wafel zijn broertje die nierfalen had. Toen we de diagnose suikerziekte kregen, waren we eigenlijk opgelucht dat het een ziekte is waarmee een kat gewoon kan leven en oud kan worden (mits de juiste verzorging en opvolging).

We zijn onmiddellijk gestart met Caninsulin en ik heb me aangemeld op het forum. Zowel hier als van onze dierenarts kregen we ongelooflijk veel hulp, begeleiding en steun.

Na bijna 2 maanden was Wafel zijn bloedsuiker nog steeds torenhoog. Het was duidelijk dat Caninsulin niet de juiste keuze was voor hem. We zijn dan overgestapt op Prozinc.
Op Prozinc ging het beter, maar het was nog niet wat het moet zijn.

Uiteindelijk heb ik met een bang hart gevraagd aan de dierenarts om over te stappen op de “menseninsuline” Lantus. Gelukkig was mijn dierenarts nog recent naar een bijscholing over diabetes geweest, waar ook was gesproken over Lantus. Zij stond er volledig achter om over te stappen. Het enige probleem was dat zij of de collega’s in de praktijk nog nooit een kat op Lantus hadden begeleid. Intussen had ik haar ook al uitgebreid verteld over het bestaan van het forum, en ze ging ermee akkoord dat ik mij dan hier zou laten begeleiden. De enige voorwaarde is dat ik om de 6 weken even langs ga met Wafel voor een check-up, en fructosamine test en een urinetest.

Tijdens de zomer merkten we dat Wafel zichzelf niet was. Tijdens een checkup bij de dierenarts werd duidelijk dat zijn tandjes eigenlijk slechter waren dan we dachten. We wisten wel dat een ingreep eraan zat te komen, maar nu was het ineens dringender dan we verwacht hadden.
In augustus is Wafel onder narcose gegaan en zijn er 5 tandjes getrokken. 2 tandjes waren al uitgevallen, dus in totaal mist Wafel 7 tanden.
Ik was heel zenuwachtig en bang voor de narcose, maar alles is perfect verlopen. De dierenarts heeft me ook onmiddellijk gebeld na de ingreep, om me gerust te stellen.

Intussen gaat het goed met Wafel. Hij zit regelmatig nog wel hoog met zijn suiker, maar we hebben een sterk vermoeden dat dit ook komt doordat hij een uur voor etenstijd al zenuwachtig begint te worden.
Wafel krijgt 6x per dag eten, enkel koolhydraatarm natvoer.
Zijn dagen zien eruit als volgt:
7u – 7u30: wakker worden en beginnen zeuren
7u30-8u: eten, meten en insuline
Slapen, spelen met de andere kat Mister Pickles, wassen
12u: de timerbak die we ’s ochtends hebben klaargezet gaat open: eten!!!
Slapen, spelen met Mister Pickles, wassen
16u: de timerbak gaat weer open: eten!!!
Slapen, spelen met Mister Pickles, wassen
19u-19u30: beginnen zeuren omdat het bijna etenstijd is (we moesten het maar eens vergeten)
20u: eten, meten en insuline
Slapen, spelen met Mister Pickles, wassen
23u30: eten
Slapen
4u: de timerbak gaat weer open: eten!!!
Slapen

We merken een groot verschil sinds hij op Lantus zit. Toen hij ziek was (voor de diagnose en toen het nog niet onder controle was), was hij een luie en een beetje apathische/afwezige kat. Nu is hij heel aanwezig in huis, speelt veel met de andere kat en soms ook alleen met speelgoed, en is graag bij ons. Hij ziet er ook anders uit, zijn vacht is mooi fluffy en zacht en zijn oogjes zijn precies helderder. Gisteren zei mijn vriend nog dat Wafel er nu jonger uitziet als bijna een jaar geleden!
Gebruikersavatar
christa1976
Berichten: 252
Lid geworden op: 23 jun 2019 11:32
Insuline: ProZinc
Woonplaats: Zutphen

Re: Suikerwafel - video en kort overzicht

Bericht door christa1976 »

leuk om te lezen :kiss:
Gebruikersavatar
Gerda
Adviseur
Berichten: 83636
Lid geworden op: 16 feb 2015 19:51
Insuline: Lantus

Re: Suikerwafel - video en kort overzicht

Bericht door Gerda »

:kiss:
sheet van Maurice

Voor altijd in mijn hart : Kiara 31/8/2004 - 11/8/2015 ; Luna begin juli 2003 - 2/11/2019 ; Fluffy 2004 - 10/11/2020; Lucky begin juli 2003 - 5/4/2022
Gebruikersavatar
TamaraH
Adviseur
Berichten: 125527
Lid geworden op: 28 apr 2011 19:49
Insuline: was Lantus
Woonplaats: Drunen

Re: Suikerwafel - video en kort overzicht

Bericht door TamaraH »

Mooi gemaakt!
Huidige pluizenbollen: Eefje 1-2-2013 Nicolas 28-12-2013
ILM Poemba 26-10-2008/7-11-2009 Berlioz 1-6-1996/16-7-2012 Minous 1-6-1996/10-4-2013 Meggie 10-1-2013/4-10-2013 Daan 10-1-2013/4-3-2020 Voor altijd in ons hart

Berlioz S(c)heetje
Gebruikersavatar
Moppie
Adviseur
Berichten: 71636
Lid geworden op: 29 mei 2016 17:01
Insuline: Lantus
Woonplaats: Almere

Re: Suikerwafel - video en kort overzicht

Bericht door Moppie »

:kiss:
Moppie en Vera - Lantus
Geschat geboorte jaar 2008
FreeStyle lite
Gebruikersavatar
Fieah
Berichten: 1559
Lid geworden op: 30 jan 2019 09:39
Insuline: Lantus
Woonplaats: België
Contacteer:

Re: Suikerwafel - video en kort overzicht

Bericht door Fieah »

Dankje allemaal voor de reacties :kiss:
Gebruikersavatar
Bea
Berichten: 5175
Lid geworden op: 02 sep 2009 18:06
Insuline: was Caninsulin
Woonplaats: Amersfoort

Re: Suikerwafel - video en kort overzicht

Bericht door Bea »

Wat een liefdevol verhaal. Zo gaat dat dus. Heel herkenbaar.
Ninthe, Ava en Philou zijn mijn kattenschatten.
Gebruikersavatar
bolle11
Berichten: 36803
Lid geworden op: 30 jan 2011 22:50
Insuline: was Caninsulin
Woonplaats: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: Suikerwafel - video en kort overzicht

Bericht door bolle11 »

:kiss: :kiss: :kiss:
Afbeelding
:love1: Groetjes Christiana
BSS / Voeding en DAGCURVES van Bolle FreeStyle Lite
Gebruikersavatar
Fieah
Berichten: 1559
Lid geworden op: 30 jan 2019 09:39
Insuline: Lantus
Woonplaats: België
Contacteer:

Re: Suikerwafel - video en kort overzicht

Bericht door Fieah »

Dank voor de lieve reacties :AF1CatGR0156HL
Gebruikersavatar
Esther_Co
Berichten: 218
Lid geworden op: 06 sep 2019 20:57
Insuline: ProZinc
Woonplaats: Rosmalen

Re: Suikerwafel - video en kort overzicht

Bericht door Esther_Co »

Leuk om te zien dat jouw katten ook aan het aanrecht hangen en geen geduld hebben😄
ProZinc overzicht Co

Co: gezellige gecastreerde kater met een duidelijke eigen wil (20/5/2002 - 16/1/2024)
Plaats reactie