Gizmo, na 20 maanden toch nog in remissie

Gebruikersavatar
Tamara78
Berichten: 3963
Lid geworden op: 10 dec 2017 20:29
Insuline: Lantus
Woonplaats: Vianen

Gizmo, na 20 maanden toch nog in remissie

Bericht door Tamara78 »

Twee jaar geleden kreeg Gizmo de diagnose diabetes. Hij was toen ongeveer 15 jaar oud, flink afgevallen, at, dronk en plaste veel. Zijn vacht zag er niet uit. Springen deed hij nog amper. We hadden het idee dat hij niet lang meer had te gaan dus we waren zowaar opgelucht toen het allemaal door diabetes bleek te komen.

Zijn bloedsuikerwaarde bij de dierenarts was 30+, heel hoog dus en we moesten de volgende dag langskomen voor spuitinstructie en om insuline op te halen. We kregen Caninsulin mee en een VetPen en instructies over de dosering. De dierenarts had geen haast om ons zelf te laten meten maar aangezien mijn vriend en ik ervaring hebben met diabetes in de familie leek het ons toch wel heel verstandig om zelf te gaan meten. Meteen een metertje aangeschaft en ondertussen had ik dit forum gelukkig ontdekt!

De eerste weken was het erg wennen maar Gizmo is gelukkig een heel makkelijk katje en liet ons gestuntel gewoon toe. Ook was het verwarrend dat de adviezen van de dierenarts en die van het forum tegenstrijdig waren. De dierenarts wou snel verhogen en weer verhogen omdat de bss (bloedsuikerspiegel) zo hoog bleef. Hier werd geadviseerd om niet te verhogen omdat de insuline tijd nodig heeft om zijn werk te doen. Het lijfje moet er aan wennen. Ik ging mee met het advies van de dierenarts en al snel waren we van 2eh opgeklommen naar 3,5eh. En daar kwam de eerste hypo! Dat was erg schrikken maar gelukkig was de hulp hier uitstekend.

Daarna heeft Gizmo nog meer hypo’s gehad omdat hij na verloop van tijd steeds minder insuline nodig had. Goed dus dat we zelf regelmatig metingen deden. Je zal het toch niet op tijd doorhebben dat je katje minder insuline nodig heeft ...

Gizmo deed het goed op Caninsulin met maar weinig insuline. Wel werd na een maand of 10 behandelen duidelijk dat remissie niet ging lukken op deze insuline. Ik heb contact gezocht met de dierenarts en aangedrongen over te stappen op Lantus. Iets waar ze eerst nogal op tegen was maar nu gelukkig in mee ging. Ze wist dat wij ons hier lieten begeleiden en daar had ze wel vertrouwen in. Zelf kon ze niet op Lantus begeleiden dus we kregen wel per mail op ons hart gedrukt dat dit op onze eigen verantwoording was. Prima, ik had me goed ingelezen en alle vertrouwen in de begeleiding hier.

Lantus was even wennen: meten voor elke spuit en evt de spuit uitstellen en/of overleggen hier op het forum. Maar Gizmo deed het fantastisch! De metingen voor de spuit waren nu veel lager dan met Caninsulin (Lantus werkt langer) en hij voelde zich er duidelijk beter door. Hij begon weer te spelen en zijn vacht beter te verzorgen, al met al was hij een stuk levendiger. Hij kon met heel weinig insuline af maar de hoop op remissie hadden we na een tijdje wel opgegeven. Remissie gebeurt meestal binnen een jaar, als je er op tijd bij bent, als de diabetes door medicijnen is veroorzaakt etc. Gizmo is een oude man, we waren duidelijk laat met de diagnose en de maanden vlogen ondertussen voorbij....

Tot we afgelopen juni zo weinig insuline hoefden te geven dat we overgingen op twee keer per dag een druppel en na twee weken probeerden we het zonder insuline. Dat hield hij helaas niet vol en na een paar dagen gingen we weer insuline spuiten. We gingen er vanuit dat dit de enige kans was geweest maar Gizmo besloot kort daarop het nog eens te proberen. Eerst de dosis een paar keer verlagen, daarna nog twee keer per dag een druppel en toen poging twee! Eind juli was hij weer van de insuline af en dit houdt hij nu al bijna 5 maanden vol. Zijn waardes zijn zelfs nog mooier geworden dan toen we net gestopt waren met de insuline. Tegen alle verwachtingen in. Zo trots op mijn mannetje :kittyhug:
Gizmo - Lantus

Gizmo - Caninsulin

Freestyle Freedom Lite
Gebruikersavatar
Moppie
Adviseur
Berichten: 71657
Lid geworden op: 29 mei 2016 17:01
Insuline: Lantus
Woonplaats: Almere

Re: Gizmo, na 20 maanden toch nog in remissie

Bericht door Moppie »

Mooi verhaal, en zeker voor de nieuwkomers!
Verlies de hoop niet, want remissie is nooit uitgesloten :kiss:
Moppie en Vera - Lantus
Geschat geboorte jaar 2008
FreeStyle lite
Gebruikersavatar
Tamara78
Berichten: 3963
Lid geworden op: 10 dec 2017 20:29
Insuline: Lantus
Woonplaats: Vianen

Re: Gizmo, na 20 maanden toch nog in remissie

Bericht door Tamara78 »

Dank je Vera. Ja, ik bedacht me dat het weleens tijd werd om dit verhaal te delen met de buitenwereld. Hopelijk zorgt het er voor dat meer mensen zich hier aanmelden zodat we hun katjes ook kunnen helpen. Remissie lukt natuurlijk lang niet altijd maar een goede gezondheid van een suikerkat is zeer zeker haalbaar.
Gizmo - Lantus

Gizmo - Caninsulin

Freestyle Freedom Lite
Gebruikersavatar
Moppie
Adviseur
Berichten: 71657
Lid geworden op: 29 mei 2016 17:01
Insuline: Lantus
Woonplaats: Almere

Re: Gizmo, na 20 maanden toch nog in remissie

Bericht door Moppie »

We mogen de hoop niet verliezen :kiss:
Een mooi ruggensteuntje voor de baasjes die nu wanhopen!
Met opgeven, heb je al verloren!
Moppie en Vera - Lantus
Geschat geboorte jaar 2008
FreeStyle lite
Gebruikersavatar
Gerda
Adviseur
Berichten: 83641
Lid geworden op: 16 feb 2015 19:51
Insuline: Lantus

Re: Gizmo, na 20 maanden toch nog in remissie

Bericht door Gerda »

Mooi gezegd Vera en Tamara :kiss:
sheet van Maurice

Voor altijd in mijn hart : Kiara 31/8/2004 - 11/8/2015 ; Luna begin juli 2003 - 2/11/2019 ; Fluffy 2004 - 10/11/2020; Lucky begin juli 2003 - 5/4/2022
Gebruikersavatar
marjolein1
Berichten: 619
Lid geworden op: 19 mar 2019 20:25
Insuline: Lantus
Woonplaats: Almere

Re: Gizmo, na 20 maanden toch nog in remissie

Bericht door marjolein1 »

Ik zat hier de laatste tijd veel aan te denken, vroeg mij echt af of Chica, eind januari diagnose gehad, nog wel een kans zou hebben op remissie.

Dit geeft toch weer wat hoop, dankjewel voor het delen! ❤️
Gebruikersavatar
Monja
Adviseur
Berichten: 57795
Lid geworden op: 25 mei 2018 20:26
Insuline: Lantus
Woonplaats: Veurne

Re: Gizmo, na 20 maanden toch nog in remissie

Bericht door Monja »

Mooi verhaal. Stilletjes hoop ik ook nog altijd dat er remissie inzit voor Musti maar ik vrees ervoor. Je bent altijd mijn voorbeeld geweest. Doordat ik zag hoe goed Gizmo het deed op Lantus hebben wij ook besloten over te stappen.
Je verhaal geeft inderdaad hoop voor nieuwkomers. Mensen hebben die positieve verhalen nodig want er komt toch heel veel op je af in het begin.
Musti - Lantus

Musti - Caninsulin

FreeStyle Freedom Lite
Voor altijd in ons hart: Sheeba (11/03/2006 - 21/01/2023)
Gebruikersavatar
Alorei
Berichten: 1043
Lid geworden op: 05 aug 2017 09:16
Insuline: Lantus
Woonplaats: Amersfoort

Re: Gizmo, na 20 maanden toch nog in remissie

Bericht door Alorei »

Wat mooi!!!!! :kittyhug:
Gebruikersavatar
bolle11
Berichten: 36803
Lid geworden op: 30 jan 2011 22:50
Insuline: was Caninsulin
Woonplaats: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: Gizmo, na 20 maanden toch nog in remissie

Bericht door bolle11 »

Mooie verhaal :kittyhug: :kittyhug:
Afbeelding
:love1: Groetjes Christiana
BSS / Voeding en DAGCURVES van Bolle FreeStyle Lite
Gebruikersavatar
Fieah
Berichten: 1559
Lid geworden op: 30 jan 2019 09:39
Insuline: Lantus
Woonplaats: België
Contacteer:

Re: Gizmo, na 20 maanden toch nog in remissie

Bericht door Fieah »

wat fantastisch! Ik had de hoop op remissie opgegeven, volgende maand heeft Wafel een jaar de diagnose. Misschien krijg ik nu toch weer een klein beetje hoop :kittyhug:
Plaats reactie